Sveriges service till Nationalsocialisterna under WW II

Sjuktransporterna.

”Vårt järnvägsnät var i princip ett enda stort rullande sjukhus åt Adolf Hitlers skadade nazisoldater och allt med Röda Korset som täckmantel och vad värre; det var vår socialdemokratiske statsminister Per Albin Hansson som var organisatören bakom hela projektet”

DE NAZITYSKA SJUKTRANSPORTERNA GENOM (S)VERIGE:

När andra världskriget bröt ut var socialdemokraterna (samma parti som Stefan Löfven idag kallar ”ett anständigt parti”) tillsammans med Benito Mussolinis parti Republikanska Fascistpartiet de enda två partier i Europa som hade ett aktivt samarbete med Adolf Hitler och Nazityskland!

Man lät till exempel 2,1 miljoner nazister transporteras på våra järnvägar till fronten, man tillät Hitler ha enorma förråd av förnödenheter i Sverige, man ville att nazisterna skulle stämpla ett stort rött J i judarnas pass så de lättare skulle upptäckas vid gränsen och man lät till och med Hitler transportera krigsdivisioner genom Sverige på våra ”neutrala” järnvägar!

Vad många än idag inte vet och något Stefan ”Den Anständige” Löfven sällan skryter om är att hans parti till och med lät vårt svenska järnvägsnät bli en aktiv del av kriget. Vårt järnvägsnät var i princip ett enda stort rullande sjukhus åt Adolf Hitlers skadade nazisoldater och allt med Röda Korset som täckmantel och vad värre; det var vår självaste socialdemokratiske statsminister Per Albin Hansson som var organisatören bakom hela projektet!

Detta är berättelsen om de tyska sjukhustransporterna:

Mellan juli 1941 och hösten 1944 for förutom vanliga ”tysktåg” med permittenter även sjukhuståg med sårade tyska soldater genom Sverige. Det var statsminister Per Albin Hansson själv som föreslog hur det hela skulle lösas organisatoriskt, genom Svenska Röda Korset som huvudansvarigt.

Det stridsområde som sjukhustågen sysslade med var Nordkalotten, men genom att tågen gick hela vägen till de stora sjukhusen i Oslo var det en stor del av Sverige som tågen rörde sig över.

Det hela började med att den tyske militärattachén i Stockholm, generallöjtnant Bruno von Uthmann, lämnade en begäran hos Arméns kommandoexpedition. Krigsmakten lämnade frågan vidare till den socialdemokratiskt ledda samlingsregeringen. Vid ett möte med statsminister Per Albin Hansson (S) fattades beslutet att statsministern skulle föreslå att Svenska Röda Korset tog på sig ledarskapet. Vad gällde sjukhuståg tillhöriga Wehrmacht, den tyska krigsmakten, var problemen små. Det fanns ett beslut om sådana från våren 1940 och stöd för denna typ av humanitära neutralitetsavsteg i Haagkonventionen.

”Från juli 1941 till maj 1943 utfördes drygt 100 000 vårddygn på svensk räls”

Beslutet att även sätta in svenska sjukhuståg var däremot nytt. Från juli 1941 till maj 1943 utfördes drygt 100 000 vårddygn på svensk räls, till större delen på tyska, men också på svenska sjukhuståg. Den tyska krigssjukvården på plats på Nordkalotten var helt underdimensionerad, eftersom man bara hade tänkt sig en blixtkrigsoperation mot Murmansk och Kandalaksja. Till detta kom att skadefrekvensen blev avsevärt högre än beräknat. Vården på Nordkalotten av svårt sårade handlade om att göra soldaterna transportfärdiga till nästa etapp i vårdkedjan varför anhopningen av skadade blev stor i krigssjukhuset i finska Kemi. Kemi kunde dock inte lösa alla problem. Längst bort i den tyska Lapplandsarméns vårdkedja var Oslos sjukhus.

Sjuktransporterna lindrade inte bara tyska militära problem utan även en del svenska säkerhetspolitiska problem. Större grupper av skadade tyska soldater på svenska krigssjukhus hade kunnat bli konkreta säkerhetsproblem. De tyska soldaterna och den svenska personalen på sjukhustågen utsattes för nazitysk propaganda som organiserades av tyska ambassaden i Stockholm, vilken gav Riksföreningen Sverige-Tyskland i uppdrag att arrangera insamlingar. Betydande belopp samlades in både från egna medlemmar och från sympatisörer av nazistiska och andra protyska organisationer.

Det var uppskattningsvis 30 000 tyska sårade som transporterades genom Sverige. Dessa transporter hade nog intresserat många då de begav sig, men den svenska pressen verkar i stort sett ha följt den socialdemokratiskt ledda regeringens krav om att inte skriva om saken — genom en sa kallad ”grå lapp” i juli 1941. En enda liten notis verkar dock sipprat ut, i Svenska Dagbladet den 5 oktober 1941. Men denna notis väckte stort intresse bland allmänheten.

                                          ”Den svenska pressen verkar i stort sett ha följt den socialdemokratiskt ledda regeringens krav att inte skriva om saken”

I maj 1943 upphörde transporterna, inte minst på grund av färre antal sårade. I april 1944 återupptogs de, men nu var de inte längre hemliga av socialdemokraterna och syftet påstods vara att möjliggöra avveckling av den tyska sjukvårdsorganisationen i Finland.

Att Sverige under Andra världskriget var ”neutralt” är allt annat än sant men något dagens socialister gärna stolt vill tro. Sverige tvingades av vår socialdemokratiskt ledda samlingsregering stå på Hitler och nazisternas sida. Socialdemokraterna hoppades deras allierade vän Adolf Hitler skulle vinna kriget men när det på hösten 1944 stod klart att så aldrig skulle bli fallet vände man kappan efter krigsvindarna och plötsligt blev Sovjet, kommunism och Josef Stalin det nya rättesnöret. Något vi än idag ständigt blir påminda om. Slagsidan åt vänster är påfallande i media, politiska debatter eller i kulturetablissemanget än idag och mitt i denna soppa står Stefan ”Den anständige” Löfven och varnar för högerkrafter och nynazism!

Vissa vägrar se sig själva i (s)pegeln!

// Blenda W Thor.

Källa: ”Tyskar och Allierade i Sverige” (2011) av Lars Gyllenhaal, ”Sjuktransporter från norra Finland 1941-1943” (2003) av Sven Hellström och ”Krigssjukhus i Norrbotten” (2001) av Siv Rhen.

Tack för Du delar denna artikel på sociala media och följer ”Socialdemokraterna & Sanningen”.

Tack för Du vill vara med och finansiera sajten!

Swedbank Bankkonto.

Clearingnr: 8169-5

Kontonr: 694 425 565-9

Mottagarnamn: Blenda W Thor

Tack för Ditt bidrag!

Det här inlägget postades i Europa, korruption, Maktmissbruk, Media, Neutralitet, Pengar, politik, Socialdemokrati. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *