Reklamen i SVT/Pravda

Många professionella TV-progam produceras av och för länder med reklam. Fem till tio minuter per timme. I totalitära länder utan reklamfinansiering, fyller propagandan ut programtimmen.

I det välordnade Landet Lagom, får SVT/Pravda göra reklam för sin egen förträfflighet i ett fiffig samverkan av det breda kanalutbudet: SVT1, SVT2, SR, SVT-Play, Uppdrag Granskning, Rapptuellt, Debatt, Agenda och allt vad de nu heter serveras i en skickligt redigerad psykedelisk blandning. Kunskapskanalens uppföljning av Riksdagens debatter sammanfattas av SVT utvalda experter till nyheter och skickligt hopkomna texter som blandas in i ingresser och trailers till övriga program. Förförelsearbetet i Flimerplattan är total. Sådan är vår totalitära svenska Public Service.

Sverige är ett litet land. Endast en idé i taget får plats. Folket förväntas inte kunna hålla samman en politisk fråga mer än max en vecka. Sen längtar man efter något nytt: ’för djävligt’ att förarga sig över. Söndagskvällens Agenda avslutas därför med en snutt reklam om vad nästa veckas Uppdrag Granskning har att erbjuda.

SVT/Pravda arbetar sig målmedvetet fram till positionen som landets dömande makt – utan opposition. Sådant är styrelseskicket. Smalt, och vasst.  Ove Svidén

Det här inlägget postades i Framtid, politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *