Unga genier och musikaliska underbarn

Det andliga uppvaknandet är svårt att förstå för gamla auktoriteter som lärare, präster, politiker och vetenskapsmän. Varför? Jo, i skolböckernas, ritualernas, maktkampens och de förut fattade meningarnas arkiv hittar man ingen framtidsbild. Visionerna saknas. Bara förståndiga hypoteser om historiska orsaker bakom den synliga verkan i nuet.

*   Andligt uppvaknande hos en överaktiv skolelev klassas som ADHD. En sjukdom som man kan knarka bort med mediciner från skolsköterskan. Skolan är gjord för att skapa jämlikar. Kreativiteten, skaparglädjen och själens strävan att nå upp till den andliga kärnan i idévärlden har tappats bort i längtan efter förståndig materiell framgång under det senaste århundradet.

*   Det Andliga Uppvaknandet väcker upp hela Människan inom oss. Det är med balans mellan kropp. själ och ande som Skaparen vill se oss som sin medskapare för en bättre värld. En mänskligare värld av medkännande själar i skapande lek. Kär Lek!

*   Den jämlikande svenska skolan har ett problem: Med betygen sorterar man bort de kreativa. Unga genier och överaktiva underbarn klassas som sjuka. De som svarar rätt belönas med de betyg, som bara säger att eleven har mottagit en förut fattad mening.

Ove Svidén

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Unga genier och musikaliska underbarn

  1. Sara skriver:

    I Sverige vill ingen ha överaktiva barn. ”Hyperactivitet” skrämmer. Vi är vana vid ”vara lagom aktiv.”
    På samma sätt ser svenskarna ned på temperamentsfulla människor, ser det som synonym till livligt el.hetsigt humör.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *